Sacrament van het priesterschap

Sint-Janscentrum ’s-Hertogenbosch

Elke ge­meen­schap heeft zijn lei­ders en zijn voor­gan­gers nodig. Door het Sacra­ment van het pries­ter­schap wor­den mensen uit­druk­ke­lijk door de Bis­schop en de ge­meen­schap ge­roe­pen en aangewezen om de blijde bood­schap van Jezus Christus op allerlei wijzen vorm te geven, in woord en daad.

Voor onze pa­ro­chie­ge­meen­schap, met als dio­ce­sane hoofd­kerk de Ka­the­drale Basiliek van Sint-Jan in ’s-Hertogen­bosch, is dit sacra­ment van het pries­ter­schap na­tuur­lijk extra bij­zon­der. In de ka­the­draal vin­den van tijd tot tijd pries­ter- en diaken­wij­dingen plaats door onze bis­schop.

Groot­semi­narie Sint-Jans­cen­trum

Het oplei­dings­cen­trum van Bisdom Den Bosch is het Sint-Jans­cen­trum, gelegen op een steenworp afstand van de Sint-Jans­kathe­draal. Se­mi­na­risten aan dit groot­semi­narie voltooien in zes jaar of lan­ger hun oplei­ding tot het pries­ter­schap.

Vraag je je af of God jou roept om pries­ter te wor­den? Op de web­si­te van het Sint-Jans­cen­trum kun je lezen wat een roe­ping inhoudt en hoe je stappen kunt zetten rich­ting de wij­ding.