Sacrament van het Vormsel

Terwijl het sacra­ment van het doopsel de dopeling verenigt met de dood en ver­rij­ze­nis (het Pasen) van Christus, wordt de kan­di­daat met het sacra­ment van het vormsel ver­sterkt met de gave van Pink­ste­ren, de heilige Geest.

Het vormsel voltooit dus het doopsel en schenkt de gave van de heilige Geest. Net zoals de leer­lin­gen met Pink­ste­ren wor­den uitgezon­den om de Blijde Bood­schap te ver­kon­di­gen, wordt de vor­me­ling nu een ‘gezon­dene’.

Met het vormsel krijgt hij of zij de kracht om in de wereld met woord en daad te getuigen van Gods liefde.

Bij het vormsel legt de bis­schop (of in uitzon­der­lijke gevallen een gedele­geerd pries­ter) de vor­me­ling de hand op en zalft hij diens voor­hoofd met olie (chrisma). De bis­schop spreekt daarbij de woor­den: "Ontvang het zegel van de heilige Geest, de gave Gods". De olie is eer­der dat jaar, in de week vóór Pasen, de Goede Week op de voor­avond van Witte Donder­dag door de bis­schop gewijd.

Sinds enkele jaren hebben we in onze pa­ro­chie de zoge­naamde doorlopende catechese o.a. als voor­be­rei­ding op de Sacra­menten. Kin­de­ren en hun ouders doen daaraan mee tot men gezame­lijk (pastoor, ouders en het be­tref­fen­de kind) tot de con­clu­sie komt dat het kind ervoor klaar is om het Sacra­ment te ont­van­gen. Voor het H. Vormsel geldt wel dat het op een bepaalde datum wordt toege­diend, want daarvoor moet de bis­schop of een gedele­geerde komen.

Starten met deelname kan om de 14 dagen. Men komt naar de H. Mis in de Grote Kerk (10.00 uur) en sluit ver­vol­gens aan bij de pa­ro­chie­ca­te­che­se in het pa­ro­chie-centrum. De data staan in de agenda onder "actueel" elders op deze site.