Sint Petrus’ Bandenkerk Macharen

Sint Petrus’ Bandenkerk, Dorpstraat 1, Macharen

De Sint Petrus Banden­kerk is een Katho­lie­ke kerk in de Neder­landse plaats Macharen. Het adres is Dorp­straat 1, Macharen. De kerk is gewijd aan de feest­dag Sint Petrus Banden.

Vie­rin­gen St. Petrus’ Banden

Zater­dag om de week, de andere week gebeds­dienst: 19.00 uur Eucha­ris­tie­vie­ring (zie actueel, agenda)

Oor­spron­ke­lijk valt de kerk in Macharen onder de abdij van Sint Trui­den. Het patronaats­recht ging in de 13de eeuw over naar de graaf van Megen, die het toegewezen krijgt van de bis­schop van Luik. Doordat het graaf­schap vrij blijft, komen veel Katho­lie­ken uit de omge­ving na de re­for­ma­tie in dit gebied hun geloof belij­den. In de jaren 1862 - 1867 wordt de kerk van Macharen vernieuwd. Enkel de toren blijft staan. Wel wordt deze verhoogd met een klokken­ge­deelte en een ingesnoerde naaldspits.

Het schip is ont­wor­pen door Hendrik Jacobus van Tulder in neogo­tische stijl als basiliek, zon­der zijbeuken. De apsis is driezij­dig. De onderste delen van de toren zijn uit de 15de eeuw. De toren kent drie gele­dingen, waarbij de onderste twee gele­dingen spaarvel­den kent. In de kerk staat een orgel gemaakt door Fran­cis­cus Cornelius Smits die daarvoor delen gebruikte van de bestaande orgel van Matthijs van Deventer.

Alleen de toren is in 1973 aangewezen als rijks­mo­nu­ment. Drie jaar later in 1976 werd ook de kerk als monu­ment aangewezen.