Feestelijke dag Traditionele Latijnse Mis

gepubliceerd: woensdag, 7 december 2022

Op de laatste zon­dag van ok­to­ber wordt in de tra­di­tio­nele li­tur­gie Christus Koning gevierd. Ruim zes­tig mensen mochten we in de Maria On­be­vlekt Ont­van­gen Kerk begroeten. Hier­on­der enkele ge­zin­nen en zelfs enkele pro­tes­tan­ten. Behalve uit Oss, uit ons bisdom ook van daar­bui­ten: Enschede, Utrecht en Am­ster­dam bij­voor­beeld.

Via Youtube waar EWTN een prach­tig promo-filmpje had gezet, via facebook, twitter en andere kanalen was op een moderne manier de tra­di­tio­nele Mis onder de aan­dacht gebracht. Na ruim vijf­tig jaar werd de Mis weer aan het hoogaltaar gevierd. De muzikale omlijs­ting bestond uit een ensemble en een organist. Al zittend in de kerk viel op dat het hoogaltaar prach­tig boven het volksaltaar uitstijgt en zo de Mis toch mooi opgedragen kon wor­den in de prach­tige kerk. Erg mooi komt in de li­tur­gie tot uitdruk­king dat wij zon­dige mensen zijn die door het offer van Christus verlost zijn. Na het asperges me, nog drempelvrees om de trappen van het altaar te betre­den, word eerst het confiteor bene­den bele­den. En op gegeven moment valt het ensemble en het orgel stil, spreekt de pries­ter uit ver­won­dering heel zachtjes en knielen de gelo­vi­gen neer, om de Heer te aanbid­den bij de consecratie en daarna als kerk zijn offer aan te bie­den aan God de Vader.

Door de mooie tuin tussen kerk en pastorie liepen mensen ver­vol­gens in prach­tig nazomerweer naar de pa­ro­chie­zaal voor de soep en broodjes. Ver­vol­gens hield bis­schop Mutsaerts een lezing over gezond verstand en waar­heid n.a.v. een boek van Chesterton. We hoor­den de kin­de­ren tij­dens deze lezing af en toe op de bovenver­die­ping. Ze kregen catechese, deden een spel en berei­den iets voor om aan de vol­was­se­nen te laten zien. De bis­schop mocht ver­vol­gens raden welke heilige de kin­de­ren uit­beel­den in een spel. Som­mi­ge mensen ken­den de tra­di­tio­nele Mis bijna niet, andere waren die wel gewend. Maar toch veel en­thou­siaste gelui­den gehoord, zowel over de Mis, het pro­gram­ma maar ook over het kerk­ge­bouw. Ook de vraag of er vaker zo’n dag geor­ga­ni­seerd zou kunnen wor­den. Gaan we zeker over bid­den en nadenken.

Diaken Edwin Veldman