Feestdag 7 november

gepubliceerd: zondag, 20 oktober 2024
foto: RagingR2
Willibrordusputje

Op 7 no­vem­ber is het de feest­dag van de Heilige Wil­li­brordus, bis­schop, ver­kon­di­ger van ons geloof, patroon van de kerk­pro­vin­cie en naamgever van onze pa­ro­chie. In de pa­ro­chie wordt dat feest op zon­dag 10 no­vem­ber gevierd. Mis­schien een goede reden om eens een bezoekje te brengen aan het Wil­li­brordus­putje aan de Wil­li­brordus­straat (tussen Oss en Heesch).

Het putje heeft een hele lange ge­schie­de­nis. De overleve­ring ver­telt onder andere dat de Heilige Wil­li­brordus daar zelf geweest is en er in 712 gedoopt heeft. Het geloof dat een bezoek aan het Wil­li­brordus­putje je zou genezen van koorts en ziekten zorgt vanaf 1800 voor een constante stroom bede­vaart­gan­gers. De plek wordt ook in de 21ste eeuw nog altijd veel bezocht.

De water­put staat er nog wel. Of beter wéér wel, want de hui­dige is de vorige eeuw her­bouwd. De oor­spron­ke­lijke put lag tien­tal­len meters zui­de­lijker en is tot tweemaal toe opgegraven; in 1936 en 1950. In de jaren der­tig kwam onder de stenen opbouw een zogeheten eikenhouten boomstam­wa­ter­put tevoorschijn, zo’n drie meter diep in de grond. Moge­lijk hoorde de wel bij een veld­ka­pel, zo wordt aan­ge­no­men. Maar ver­der onder­zoek blijft uit.

Nog geen twee decennia later werd de eikenhouten put opnieuw vrij gelegd. De uitgeholde boomstam waar­van de bron is geslagen, deed onder­zoe­kers primi­tief aan en dat leidde tot de sug­ges­tie dat het uit de vroege mid­del­eeuwen zou kunnen komen: de periode waarin Wil­li­brordus leefde. Andere onder­zoe­kers denken eer­der aan de tiende tot twaalfde eeuw.

Hoezeer het putje dan ook omgeven is met ondui­de­lijke verhalen, feit is dat er eeuwen­lang veel om te doen is geweest en dat de naam van de Heilige Wil­li­brordus er nauw mee verbon­den is ge­ble­ven. Een bezoekje is alleen al de moeite waard, omdat hij in een prach­tig wandel­ge­bied ligt, dicht bij het centrum.

foto: RagingR2