Koor Berghem bestaat 60 jaar

gepubliceerd: donderdag, 1 augustus 2024

Helma Broeksteeg heeft het allemaal mee­ge­maakt. Toen ze vijf­tig jaar gele­den werd gevraagd door de toen­ma­lige pastoor om bij het koor te komen, klonken er nog der­tig stemmen in de kerk in Berghem. In de hoogtij­da­gen waren dit er zelfs veer­tig. Inmiddels is dit aantal gezakt naar een vrolijke negen man. “Maar daar­mee zingen we nog wel vierstemmig!”, aldus Broeksteeg.

Nou ja, bijna alles dan. De zan­geres met de meeste lentes op de teller is Williy Timmermans. Zij heeft als jong meisje de oprich­ting van het koor tij­dens Pasen 1964 mee­ge­maakt. Inmiddels is er veel veran­derd. Maar nog steeds probeert het groepje nachtegalen de Heilige Mis met zijn gre­go­ri­aanse en Neder­landse gezangen zo goed moge­lijk te onder­steunen. Sinds een jaar gebeurt dit onder lei­ding van dirigent en organist Anton Ariërs, waar het koor erg tevre­den over is. Elke eerste, derde en vierde zon­dag mogen de Berghse zan­gers weer. Daar­naast zijn ze aanwe­zig bij hoog­mis­sen en zo’n acht uit­vaar­ten per jaar. Als het even kan zingen de dames en heren gre­go­ri­aans meerstemmig, maar dat hangt er vanaf wie er aanwe­zig zijn.

Naast het zingen, heeft Broeksteeg het druk met allerlei andere zaken. Zo is ze voor­zit­ter en secretaresse van het koor, maakt ze de pro­gram­ma’s en doet ze gere­geld mee met de concullega’s van het senioren­koor, een ander zang­clubje bestaande uit vijf dames en de Osse Opera. Ze heeft het er maar druk mee. “Maar als je dat al vijf­tig jaar doet, gaat het gewoon van­zelf.” Vooral de saam­ho­rig­heid is wat haar en haar koorle­den nog bijna elke week samen­brengt. En wat Broeksteeg dan het liefste zingt? Dat maakt haar niet uit. “Als het maar geen smartlappen zijn! Daar heb ik een hekel aan.”

Tja, met negen leden, waar­van het voor één fysiek te las­tig is om mee te zingen in de mis, is het na­tuur­lijk de vraag hoeveel jubilea er nog gaan komen. Des te meer reden om het te vieren! Dit gaat het koor doen in ok­to­ber rondom het Cecilia-feest. Wat er gaat gebeuren, weet Broeksteeg zelf nog niet. Ze zit niet in de feest­com­mis­sie. Maar waar­schijn­lijk heeft het iets te maken met lekker eten en nog meer saam­ho­rig­heid.

Welkom!

Lijkt het je nou leuk om je bij dit gezellige koor of een van de andere koren in de pa­ro­chie aan te sluiten? Trek dan eens iemand aan de mouw na de mis of mail voor in­for­ma­tie naar info@pa­ro­chiewil­li­brordus.nl