Nieuwe aanwinst voor de parochie

gepubliceerd: donderdag, 30 maart 2023
Wit-Gele-Kruisgebouw
Wit-Gele-Kruisgebouw (foto: Jan Janssen)
Ex-voorzitter Robert Groeneboer met pastoor Roland Kerssemakers
Ex-voorzitter Robert Groeneboer met pastoor Roland Kerssemakers (foto: Jan Janssen)
Nieuwe aanwinst voor de parochie
(foto: Jan Janssen)

Op de hoek van de Kraken­burg en Koorn­straat, recht naast de Nicolaas­school, staat een klein huisje. Wellicht bent u er weleens langsgefietst terwijl u dacht: waar is dat gebouwtje eigen­lijk voor? En van wie is het? Op die laatste vraag is het ant­woord sinds 16 de­cem­ber 2022 ‘van de Wil­li­brordus Pa­ro­chie’. Een ant­woord op de eerste vraag moeten we u voor nu schul­dig blijven. Maar hoe komen we opeens aan dit stukje vast­goed van zo’n 63 vier­kante meter groot?

De echt oplettende fietser heeft vast opgemerkt dat er aan de gevels van het gebouwtje gekleurde kruizen hangen. Deze verra­den zijn vorige eige­naar: het Wit-Gele Kruis. Tot voor kort wer­den er op deze plek EHBO-cursussen gegeven. Helaas kwam de vereni­ging de laatste jaren in finan­ciële problemen door een te­rug­lo­pend ledenaantal. De cursussen wor­den vandaag de dag steeds meer binnen de eigen organi­sa­tie van bedrijven gehou­den, dus besloot de Osse vesti­ging van het Wit-Gele Kruis er de stekker uit te trekken.

Nu verklaart dit nog steeds niet hoe wij de trotse eigenaren van de stapel stenen zijn gewor­den. Hier­voor moeten we terug naar 1946. In die tijd was de Kerk in het bezit van alle gebouwen tussen de kerk en de Kraken­burg in. Toen de kruis­ver­eni­ging een plek zocht om EHBO-cursussen te geven, vroeg ze de kerk of deze mooi centraal gelegen plek be­schik­baar was. De kerk stemde in en op 2 sep­tem­ber 1946 nam de vereni­ging het huisje in bruikleen voor het sym­bo­li­sche bedrag van 31,50 gul­den. Maar, er zat een clausule in de over­een­komst: wanneer de vereni­ging afstand zou doen van het gebouwtje, moest het terug naar kerk voor exact het­zelfde bedrag. En zo geschiedde.

Deze over­een­komst totaal vergeten kreeg ons bestuur eind vorig jaar bezoek van de toen­ma­lige voor­zit­ter van het Osse Wit-Gele Kruis: Robert Groeneboer. Een taart werd erbij gehaald, han­den wer­den geschut en een envelop met € 31,50 werd overhan­digd aan Groeneboer. Goed, omgerekend komt dit niet op exact ƒ 31,50 neer, maar katho­lie­ken staan niet bekend als gierige mensen. En voor 63 vier­kante meter vond zelfs onze pen­ning­mees­ter dit een koopje.