Roepingenzondag 2024

gepubliceerd: donderdag, 18 april 2024

De Katho­lie­ke Kerk besteedt op de Vierde Zondag van Pasen aan­dacht aan de roe­ping tot het pries­ter­schap, het diaconaat en het reli­gi­euze leven. De gelo­vi­gen wor­den op deze ‘Wereld­ge­beds­dag voor Roepingen’ opge­roe­pen in het bij­zon­der te bid­den voor nieuwe pastores (‘her­ders’) in de Kerk.

Roepingen­zon­dag werd inge­steld in 1963 tij­dens het Tweede Vati­caans Concilie. In de eucha­ris­tie­vie­ring van Roepingen­zon­dag gaat de evan­ge­lie­le­zing over de Goede Herder. In deze beroemde passage uit het Johannes-evan­ge­lie zegt Christus dat hij als goede her­der zijn leven geeft voor zijn schapen. De Kerk hoopt dat er in elke tijd mensen zijn die Jezus in zijn her­der­schap willen navolgen om hun leven geheel in dienst te stellen van de Kerk.

Een be­lang­rijke Bijbel­tekst die een van de grond­slagen is voor het gebruik om voor pries­ter- en kloosterroe­pingen te bid­den is Mt. 9,35-38:

Jezus trok alle ste­den en dorpen rond, terwijl Hij in hun synagogen on­der­richt gaf, de goede bood­schap van het ko­nink­rijk verkon­digde, en elke ziekte en elke kwaal genas. Bij het zien van de mensenmenigte werd Hij diep bewogen door hen, omdat ze geplaagd en gebroken waren als schapen zon­der her­der. Toen zei Hij tegen zijn leer­lin­gen: “De oogst is wel groot, maar arbei­ders zijn er weinig. Vraag dus de eige­naar van de oogst om arbei­ders in te zetten voor zijn oogst.”

Pausboodschap voor Roepingenzondag 2024

Paus­bood­schap

Traditie­ge­trouw heeft paus Fran­cis­cus weer een bood­schap opge­steld voor Roepingen­zon­dag. De door de Kerk­pro­vin­cie gemaakte Neder­landse vertaling is hier te down­loa­den: