Hoe een paasmandje volle kerken trekt…
Daar waar je op een doorgaanse zondagochtend aan de Kromstraat in Oss al denkt dat de kerk vol zit met Poolse gelovigen, zou je volgend jaar eens een kijkje moeten nemen op Paaszaterdag: verdeeld over twee korte missen kregen kerkgangers ook dit jaar weer de kans hun paasmandjes te laten zegenen.
Zelf kozen wij voor de tweede termijn, maar bij het inslaan van de Kromstraat vanaf de kant van het centrum stonden we al in de file. De eerste gelegenheid was afgelopen en de Polen zochten hun weg naar huis. Toen we uiteindelijk de kerk bereikten en plaats namen in de banken, was het al drukker dan op een gewone zondag. Een kort gesprek wees uit dat tijdens de vorige dienst de kerk nog meer afgeladen was.
Dit zet mij ieder jaar weer aan het denken. De Poolse geloofsgemeenschap in de gemeente Oss is dus twee volle kerken groot, maar waarom zien we dat dan niet iedere zondag terug? Natuurlijk zijn we blij met de opkomst: niet alleen geeft het voldoening dat er mogelijkheid tot geloofsbelijdenis is voor zoveel Polen in emigratie en dan ook nog eens in de eigen taal. Maar hoe gek het ook klinkt, deze mensen houden ook de Poolse parochie in stand. In Polen kent men geen actie als kerkbalans en is de opbrengst van de collecte de grootste bron van inkomsten voor onze parochie, waarvan onder andere de huur betaald moet worden van alle kerken binnen het bisdom. De Poolse pastoor is zich er helaas van bewust dat één kerk vol Polen zich alleen laat zien tijdens deze gelegenheid en schroomt er nooit een opmerking over te maken. Ik kan me nog herinneren van eenzelfde zegening jaren terug in de Visserskerk dat er zoveel mensen in de kerk waren, dat de groene tegeltjes door de warmte van de wand kwamen. De Poolse pastoor vroeg zich hardop wanhopig af: waar waren jullie toch het hele jaar?
Wat maakt nu deze bijeenkomst zo bijzonder? Het zegenen van paasmandjes op Paaszaterdag, oftewel de symboliek van voedselzegening, is van groot belang in de Poolse katholieke traditie. Het is een symbool van de opstanding van de Heer en het leven, de redding die wordt bereikt door het offer van Jezus aan het kruis. Van oudsher vind je in de paasmand: lamsvlees, brood, zout, peper, eieren, worstjes en mierikswortel. Deze voedingsmiddelen hebben ook weer allen een eigen symboliek. Tegenwoordig is het mandje wat verder uitgebreid met bijvoorbeeld flesjes wijwater, paaskoekjes, chocoladehaasjes, buxustakjes en boter in de vorm van een lam. In sommige gevallen wordt er ook wel een eigen draai aan gegeven en ik heb er ook wel eens een blikje bier in zien liggen... Na het zegenen loopt onze pastoor meestal de mandjes na die op het altaar zijn geplaatst en stelt zo zijn eigen maaltijd samen voor die dag. Dit op een vrolijke wijze met daarin de kinderen betrekkend voor wie het toch allemaal best spannend is.
Een prachtige traditie, die jaarlijks in stand wordt gehouden en - aan de opkomst van het publiek te zien - goed wordt ontvangen. Thuisgekomen worden op Eerste Paasdag de voedingsmiddelen opgesneden en verdeeld onder de aanwezigen. Op deze manier zijn alle huisgenoten betrokken. Dit jaar ben ik voorafgaand aan het paasfeest bij de Nederlandse parochie in Uden op bezoek geweest en daar heeft men voor het eerst de traditie overgenomen voor Poolse kerkgangers tijdens de Nederlandse mis. Prachtig toch dat een paasmandje mensen bijeenbrengt en volle kerken trekt?!
Stef Koning
(dit artikel is eerder verschenen in ons parochieblad)