Heilige Lambertuskerk Haren

Heilige Lambertuskerk, Kerkplein 7, Haren

De Sint Lambertus­kerk is een Katho­lie­ke kerk te Haren in de Neder­landse provincie Noord-Brabant. De kerk is gewijd aan de Heilige Lambertus van Maastricht.

Vie­rin­gen Sint Lambertus

Helaas zijn er geen vie­rin­gen meer in de Sint Lambertus­kerk. De laatste vie­ring was op 23 de­cem­ber 2023 en op 1 juli 2024 zal de kerk aan de God­de­lijke Eredienst wor­den ont­trok­ken.

Ge­schie­de­nis

Ten tijde van Lambertus van Maastricht is er in Haren een houten kerkje gebouwd. Dit kerkje werd in de 12e eeuw ver­vangen door een stenen kerk met drie altaren. Deze kerk heeft dienst­ge­daan tot 1867 en is het jaar erop ver­vangen door de hui­dige kerk.

Naar ontwerp van Hendrik Jacobus van Tulder werd een driebeukige pseudo­basi­liek gebouwd voor­zien van kruisribgewelven. De kerk is gecontras­teerd door hulp­bis­schop Arnold Diepen. De uit meer­dere gele­dingen bestaande toren heeft een uur­werk van klokkengieterij Eijsbouts en is voor­zien van een ingesnoerde naaldspits. In de decennia erna is de kerk ver­der aan­ge­kleed, waar­on­der biecht­stoelen (1871), een preek­stoel (1872) en Gradussenorgel (1876). In 1920 wer­den er gebrand­schil­derde ramen geplaatst, die in 1952 weer verwij­derd wer­den. Voor de kerk werd in 1929 het Heilig Hart­beeld ont­huld, dat later werd aangewezen als rijks­mo­nu­ment.

De kerk is in 1976 aangewezen als rijks­mo­nu­ment.