Heilig Hartkerk Oss

Heilig Hartkerk, Kromstraat 109, Oss

De Heilig Hart­kerk in Oss, ook wel bekend als Bloems­kerk, is een rooms-katho­lie­ke kerk gelegen aan de Krom­straat op nummer 109. Sinds 5 de­cem­ber 2021 maakt de Heilig Hart­kerk deel uit van de pa­ro­chie H. Wil­li­brordus in Oss.

* klik hier voor het vie­rin­gen­over­zicht.

De kerk werd gebouwd in 1921 en is gewijd aan de ver­ering van het Heilig hart van Jezus. Het is een in laat neogo­tische stijl gebouwde kerk, welke ont­wor­pen is door de Bossche architect W.Th. van Aalst. Het grond­pa­troon is een kruis­kerk. Hoewel er in het ontwerp een hogere toren was voor­zien is deze niet uitge­voerd. Wel is er rechts van het hoofdpor­taal een traptoren ge­rea­li­seerd. Het beno­digde kapi­taal voor de kerk werd bijeen­ge­bracht door wel­ge­stelde pa­ro­chi­anen. Men had de bouw begroot op 268.000 gul­den, maar het kostte uit­ein­delijk ruim 354.000 gul­den.

Interieur

Aanvanke­lijk was het interieur in kleur­rijk schil­der­werk uitge­voerd, maar in de jaren 1960 is deze in sobere tinten overge­schil­derd.

Het hoofdaltaar en de zijaltaren zijn sinds 1974 in gebruik en komen uit de Sint-Joseph­kerk (Paters Re­demp­to­risten) te ’s-Hertogen­bosch. Deze kerk werd in 1971 buiten gebruik gesteld. Het orgel komt uit de in 1978 gesloopte Antonius­kerk uit de wijk de Muntel, even­eens in ’s-Hertogen­bosch.