Sint Willibrorduskerk Berghem

Sint Willibrorduskerk, Sint Wil­li­brordus­straat 40, Berghem

De Sint Wil­li­brordus­kerk is een neogo­tische driebeukige kruis­basi­liek uit 1901-1903. Het adres is Sint Wil­li­brordus­straat 40 te Berghem.

Vie­rin­gen in de Sint Wil­li­brordus

Zondag: 09.30 uur Eucha­ris­tie­vie­ring

Woens­dag 19.00 uur Eucha­ris­tie­vie­ring. Voor­af­gaand (18.00 uur) Rozen­hoedje en stille Aanbid­ding van het H. Sacra­ment.

De kerk is ont­wor­pen door W.Th. van Aalst. De toren bestaat uit vijf gele­dingen waar­van de onderste vier gotisch zijn en uit de tweede helft van de 15e eeuw stammen. De bovenste gele­ding en de spits zijn van 1903. De toren heeft over­hoekse steunberen en de onderste gele­dingen zijn versierd met spaarvel­den die wor­den af­ge­slo­ten met rondbogen, spitsbogen en driepassen. Een rondboogpor­taal rest nog van de door Van Veggel gebouwde voor­gan­ger.

Ge­schie­de­nis

Rond 1400 wordt er voor het eerst de basis gelegd voor de hui­dige Wil­li­brordus­kerk in Berghem, hoewel er omstreeks 1200 al sprake van een kapel moet zijn geweest. Oor­spron­ke­lijk diende de kerktoren tevens als gevechtstoren tegen plun­deraars uit Gelre. In 1572 brandde de (kerk)gevechtstoren af en in 1596 werd hij her­bouwd.

In 1648 werd de Katho­lie­ke ere­dienst verbo­den. En de kerk­ge­bouwen in het hele Maasland kwamen in han­den van de her­vorm­den, zo ook de Berghemse kerk. De Katho­lie­ke geloofs­be­le­ving vond in de jaren daarna aan­vanke­lijk plaats in grens­kerken en na 1674 in een schuur­kerk aan de Harense Steeg aan het Duurendseind.

In 1751 werd deze schuur­kerk gesloten wegens onregel­ma­tig­he­den en partij­dig­heid van de pastoor. De Berghemnaren waren weer op het kleine kerkje in de Koolwijk aangewezen. Een jaar later mocht de schuur­kerk aan de Harense Steeg echter weer gebruikt wor­den.

In 1800 werd de oor­spron­ke­lijke kerk door de pro­tes­tan­ten weer over­ge­dragen aan de Katho­lie­ken. Inmiddels had de kerktoren in 1721 een spits gekregen. De schuur­kerk aan de Harense Steeg werd in 1802 de­fi­ni­tief gesloopt. De pro­tes­tan­ten stichtten in 1817 een nieuwe kerk in Oss.

In 1848 werd de mid­del­eeuwse kerk afgebroken en werd er een nieuwe kerk tegen de oude toren gebouwd door Arnoldus van Veggel.

In 1895 brandde deze kerk af nadat de bliksem inge­slagen was. De kerk werd in 1903 her­bouwd en vergroot onder het bewind van Pastoor Van Tete­ring.