Maria Onbevlekte Ontvangenis - Grote Kerk Oss

Maria Onbevlekte Ontvangenis of Grote Kerk, Kerkstraat 15, Oss

De Onze Lieve Vrouw On­be­vlekt Ont­van­gen Kerk is beter bekend als de Grote Kerk van Oss, en is gelegen aan de Kerk­straat nummer 15. De kerk is gewijd aan het dogma ‘De On­be­vlekte Ont­van­ge­nis van Maria’.

Neogo­tisch

Het is een in neogo­tische stijl gebouwde kerk, welke ont­wor­pen is door H.J. van Tulder. De kerk, met een op­val­lend spits­loze toren werd gebouwd in 1857-1859. Het grond­pa­troon is een kruis­basi­liek met een driebeukig transept, en kooromgang. De kerk ver­ving de mid­del­eeuwse Wil­li­brordus­kerk, welke gelegen was op dezelfde locatie.

Beel­den­groep Maria en twee engelen

Bij de kerk staat het gedenk­te­ken Triomferende Maria geflan­keerd door twee engelen dat in 1894 werd opgericht door pastoor-deken Arnoldus van de Laar. De beel­den­groep staan op hoge hard­ste­nen sokkels. De beel­den­groep is gemaakt van Savonnières, een franse kalksteen. De ont­wer­per van de beel­den was L.C. Hezenmans (1841-1909) uit 's-Hertogen­bosch, de maker J.F. de Vriendt uit Antwerpen. De beel­den­groep werd opgericht ter her­in­ne­ring aan het einde van een golf van criminali­teit in Oss met als hoogte­punt de moord op de wacht­mees­ter der Ko­nin­klij­ke Marechaussee Gerard Hoekman in 1893. De stijl van de beel­den is neo-gotisch.In 1976 werd de kerk als rijks­mo­nu­ment opgeno­men in het Monu­menten­re­gis­ter.

Interieur

Het interieur is geïnspireerd op de Sint-Jans­kathe­draal in ’s- Hertogen­bosch. De gebrand­schil­derde ramen, date­ring eind 19de eeuw, zijn gemaakt door de Belgische glazenier J.B. Capronnier. De apostel­beel­den zijn van H. van der Geld. Deze kunste­naars zijn ook voor een groot deel verant­woor­de­lijk voor het interieur in de Sint-Jans ka­the­draal.

Orgels

Er zijn twee orgels. Het hoofdorgel dateert van 1950. De monu­mentale orgelkas van dit instru­ment dateert echter van 1880. (Gemaakt door de Gebroe­ders Goossens uit Den Bosch naar een ontwerp van Hezenmans.) Daar­naast beschikt de kerk over een orgel uit 1891 van M. Maarschalkerweerd. Dit instru­ment is afkoms­tig uit een klooster te Zwolle en in 1989 in de Grote Kerk van Oss geplaatst als koororgel.

Toren

De hoge toren van de Grote Kerk is ken­mer­kend voor het centrum van Oss. Je ziet de spits­loze toren al van verre. Je kunt (met een groep) onder be­ge­lei­ding van een gids van de ‘Vrien­den van de Grote Kerk’ de 58 meter hoge toren beklimmen. Je ziet dan onder andere het orgel, de stucgewelven, zol­der en de 20 klokken inclusief het klokkenspel. Bij hel­der weer heb je van bovenaf een prach­tig uit­zicht over Oss en wijde omge­ving.

De ‘Vrien­den van de Grote Kerk’ staan altijd klaar om met u een beklim­ming van de toren van de Grote Kerk (het hoogste punt van Oss) te maken. Deze beklim­ming duurt ongeveer 90 minuten en kan door groepen van 6 tot maximaal 15 personen wor­den gemaakt. In­for­ma­tie lees je op de prikbor­den achter in de Grote Kerk. Stuur een e-mail naar gotojj@home.nl of maak tele­fo­nische een afspraak voor deze beklim­ming/rond­lei­ding: 06 - 81 84 91 54.