Zomercursus Gregoriaans

Maandag 19 t/m vrijdag 23 augustus - Abdij Koningshoeven

gepubliceerd: dinsdag, 2 juli 2024

Stich­ting Amici Cantus Gregoriani or­ga­ni­seert elke twee jaar de ACG Zomer­cur­sus Gre­go­ri­aans. Dit jaar vindt de cursus plaats in de Abdij Onze Lieve Vrouw van Koningshoeven bij Tilburg van maan­dag 19 tot en met vrij­dag 23 au­gus­tus 2024.

De Zomer­cur­sus richt zich op twee groepen. Beide groepen Zomer­cur­sus Gre­go­ri­aans 2024 in Abdij Koningshoeven bestaan uit zan­gers (v/m) en dirigenten (v/m). Groep I is nieuws­gie­rig naar het gre­go­ri­aans maar heeft er nog weinig erva­ring mee. Groep II heeft al gre­go­ri­aans gezongen of gediri­geerd en zoekt muzikale en theore­tische ver­die­ping.

Groep I

Zangers en dirigenten die het gre­go­ri­aans willen leren kennen

In groep I maakt u kennis met de notatie van de melodieën. U start met een­vou­dige genres, in de loop van de week komen rijkere melodieën aan bod. U krijgt een idee van de in­ter­pre­ta­tie van de mid­del­eeuwse notatie, de semio­lo­gie. Li­tur­gische basis­be­grippen komen ook aan de orde. U gaat ervaren hoe in­spi­re­rend het is om gre­go­ri­aans in een groep te zingen op basis van de rijkdommen van de mid­del­eeuwse notatie. Als u gre­go­ri­aans wilt leren diri­geren begint u met een een­vou­dig repertoire. Het gaat hierbij zowel om de muziek als om de tekst. Daarbij komt ook de eendui­dig­heid van uw directiege­baar aan de orde, uw li­tur­gisch bewust­zijn van de dirigent én uw didac­tische aanpak van een repe­ti­tie.

Groep II

Zangers en dirigenten op zoek naar muzikale en theore­tische ver­die­ping

Als deel­ne­mer in groep II beschikt u over een goede basiskennis van de semio­lo­gie in de notatie van Sankt Gallen en Metz, zoals be­schre­ven in Sémio­lo­gie Grégorienne van Eugène Cardine. U leert complexere mis- en officiegezangen struc­tu­reel te analyseren en semio­lo­gisch verant­woord te in­ter­pre­te­ren. Het gaat hierbij om responsoria, offertorium­ver­zen, Graduales en Alleluia´s met hun verzen. Ook wordt er aan­dacht ge­schon­ken aan de zang­tech­niek. Als dirigent traint u met dit repertoire uw directie­tech­niek.

Docenten

De cursuslei­ding berust bij Anthony Zielhorst. De cursus van groep I wordt ver­zorgd door Joachim Kelecom en Rens Tienstra. De cursus van groep II wordt ver­zorgd door Eugeen Liven D’Abelardo en Jaan-Eik Tulve.

Theore­tische ver­die­ping

Als zan­ger en dirigent van gre­go­ri­aans repertoire is een gedegen theore­tische ach­ter­grond zeer wen­se­lijk. Om hierin te voor­zien wor­den in het avond­pro­gramma work­shops en lezingen gehou­den over onder­zoek naar muziek en li­tur­gie, gre­go­ri­aanse semio­lo­gie en manu­scrip­ten­on­der­zoek door Peter Nissen, Joost van Gemert, Pieter Mannaerts, Rebecca Stewart, Franco Ackermans en Bart Jaski.

Meer in­for­ma­tie