Einde Heilige Missen in de Heilig Hartkerk

Vanaf 1 september

gepubliceerd: woensdag, 28 augustus 2024

Eind 2021 werd de Heilig Hart van Jezus­kerk uit de voor­ma­lige Heilige Bene­dic­tus­paro­chie gehaald en toe­ge­voegd aan onze pa­ro­chie. Het was voor vele pa­ro­chi­anen een hele ver­an­de­ring en het is eer­lijk te zeggen dat die ver­an­de­ring niet altijd even soepel verliep.

Desalniettemin hebben we als pa­ro­chie ge­pro­beerd om deze kerk nieuw leven in te blazen en een nieuw elan te geven. Terug­blik­kend op de afgelopen jaren moeten we echter con­sta­te­ren dat de red­dingspo­ging niet veel zoden aan de dijk zette. Hoewel er nog enkele nieuwe mensen kwamen, bleef het kerk­be­zoek dalen.

Nu ook kape­laan Renders onze pa­ro­chie verlaat van­wege zijn nieuwe benoe­ming in de pa­ro­chie van De Goede Herder, zien we ons als pas­to­raal team genood­zaakt om de li­tur­gie in de Heilig Hart­kerk te staken.

Vanaf 1 sep­tem­ber 2024 zullen de Heilige Missen, Eucha­ris­ti­sche Aanbid­ding en de biecht­gele­gen­heid in de Heilig Hart­kerk komen te ver­val­len.

Enkel de li­tur­gie van de Poolse pa­ro­chie van de God­de­lijke Barm­har­tig­heid zal nog door­gaan in de Heilig Hart­kerk. De Heilig Hart­kerk sluit dus niet en blijft be­schik­baar voor de li­tur­gie van de Poolse ge­meen­schap. Voor eventuele uit­vaar­ten blijft de kerk nog be­schik­baar. De mis­in­ten­ties die al opge­te­kend waren zullen wor­den overgehe­veld naar de kerk van de On­be­vlekte Ont­van­ge­nis (Grote Kerk).

Voor som­mi­gen is dit mis­schien een zware klap. Hoe pijn­lijk deze beslis­sing ook moge zijn, uit­ein­delijk mogen we ons rea­li­se­ren dat ons geloof niet afhangt van de stenen van het concrete kerk­ge­bouw waarin we samen komen. We mogen ver­trouwen op de lei­ding van de Heilige Geest die ons als ge­meen­schap samen­brengt rond de Eucha­ris­tie.

Daarom nodigen we u graag uit om die ge­meen­schap te vormen in onze paro­chie­kerk van de On­be­vlekte Ont­van­ge­nis van Maria (Grote Kerk). In welk kerk­ge­bouw we samen­ko­men maakt uit­ein­delijk niet veel uit, áls we maar samen­ko­men bij de Heer in de Eucha­ris­tie.