De Kerk in de digitale wereld

gepubliceerd: dinsdag, 27 augustus 2024

De laatste maan­den krijg ik steeds vaker de vraag van jonge mensen waar ze bepaalde gebe­den kunnen vin­den. En de tra­di­tio­nele gebe­den­boeken bie­den dan heel vaak een goede uit­komst maar niet ie­der­een heeft die te allen tijde op zak. Iets wat we meestal wel bij ons dragen, is onze smart­phone.

Waar vroe­ger door oudere mensen wel eens werd gezegd dat de jeugd de hele dag met dat scherm­pje bezig is, valt er op dit punt nu nog maar weinig verschil te bespeuren tussen jong en oud. En terecht kunnen we zeggen dat dat veel risico’s inhoudt. Maar laten we eens kijken naar de goede moge­lijk­he­den die zo’n toestel ons biedt. Het kan zelfs een instru­ment van gebed wor­den. We kunnen er de actuali­teit van de hele wereld mee volgen om zo voor mensen in nood te bid­den. Maar ook zijn er speciale gebe­denapps en han­dige web­si­tes ont­wik­keld die ons ge­loofs­le­ven kunnen sterken en die ik hier een keer wil benoemen. U kan ze gewoon down­loa­den op uw smart­phone (of anders iemand vragen om het voor u te doen).

Een hele­boel moge­lijk­he­den dus. Ik zou zeggen: ga eens op ontdek­kings­tocht. We hebben zo’n mooi geloof en we kunnen telkens een nieuwe dimensie in ons gees­te­lijk leven ont­dek­ken aan de hand van wat de Kerk en de heiligen ons aanreiken. Ons geloof is een avontuur.

“Wie zou niet de kracht willen hebben om naar dat avontuur te rennen? Want de hei­lig­heid is een avontuur en bovendien het enige avontuur. Wie dat eenmaal begrepen heeft, is binnengetre­den in het hart van het katho­lie­ke geloof.” - Georges Bernanos

Apps

Missaal
Android | iOS | site
De lezingen en andere gebe­den van de Heilige Mis voor iedere dag.
Getij­den­ge­bed
Android | iOS | site
Het offi­cië­le ker­ke­lijke en li­tur­gische gebed door de dag heen.
Laudate
Android | iOS
De voor­naamste gebe­den uit de traditie van de Kerk, de voor­naamste Latijnse gebe­den, medi­ta­ties bij de Rozen­krans en de kruis­weg, biechtspiegel/gewetens­on­der­zoek, ver­wij­zingen naar de voor­naamste ker­ke­lijke do­cu­menten. Deze app is in meer­dere talen be­schik­baar.
Bible for Kids
Android | iOS
Neder­lands­ta­lige anima­tiefilmpjes voor jonge kin­de­ren waarin Bijbel­ver­halen ver­teld wor­den.
Radio Maria
Android | iOS
Gebed en catechese (met name de pro­gram­ma’s “Credo” en “Geloofs­vor­ming”).
MisInDeBuurt
Android | iOS
Een han­dige app waarin alle Heilige Missen in de buurt wor­den weer­ge­ven. Handig voor wanneer u op reis bent in niet in de eigen pa­ro­chie de Heilige Mis kan bijwonen
Ascension
Android | iOS
Engels­ta­lige app met de Heilige Schrift, podcasts, catechese van Father Mike Schmidt, audio­bij­bel, Bible in a Year, Catechism in a Year.
Hallow
Android | iOS
Engels­ta­lige app met aller­hande gebe­den en podcasts.

The Thomistic Institute Engel­ta­lige catechese met anima­tiefilmpjes op basis van het denken van Sint-Thomas van Aquino. Het zijn filmpjes over geloof en filo­so­fie met een­vou­dige en dui­de­lijke voor­beel­den.
Sensus Fidelium Engel­ta­lige tra­di­tio­nele catechese en spi­ri­tu­ele inlei­dingen.
Bishop Robert Barron Engel­ta­lige catechese van een Ameri­kaanse bis­schop die bekend is van de DVD-serie ‘Catho­li­cism’.
KTO TV Frans­ta­lige catechese, ker­ke­lijke actuali­teit.
GradualeProject De vaste en wisselende gezangen voor de Heilige Mis.

Websites

www.rkdo­cu­menten.nl Aller­hande ker­ke­lijke do­cu­menten (waar­on­der de Cate­chis­mus van de Katho­lie­ke Kerk) en toe­spra­ken van de paus in Neder­landse vertaling.
www.rkbijbel.nl Heilige Schrift in de Wil­li­brord 1975 vertaling (dat is de vertaling die ook in de Heilige Mis wordt gebruikt)

Boeken

Betsaida Geloof, catechese, gebed, spiri­tua­li­teit
De Boog Geloof, catechese, gebed, spiri­tua­li­teit
TAN books Klassieke spiri­tua­li­teit
Ignatius Press Geloof, catechese, gebed, spiri­tua­li­teit
Catholic Truth Society Geloof, catechese, gebed, spiri­tua­li­teit

Dit artikel komt uit pa­ro­chie­blad nummer 3, jaargang 18.