Heilige Communie voor zieken en stervenden

gepubliceerd: donderdag, 30 mei 2024

Onlangs was ik op bezoek bij een weduwe van vergevor­derde leef­tijd om de uit­vaart van haar overle­den echt­ge­noot te bespreken. Tijdens dat gesprek verontschul­digde de dame zich dat ze niet meer naar de kerk kon komen van­wege de licha­me­lijke gebreken die aan de leef­tijd eigen zijn. Ze zei wel dat ze iedere week de uitzen­ding van de Heilige Mis op de tele­vi­sie volgde. Daarop stelde ik haar voor om haar vanaf dat moment iedere week de Heilige Communie te komen brengen en daar was ze heel blij mee.

Zoals deze vrouw zijn er waar­schijn­lijk nog heel veel mensen in de pa­ro­chie. Door leef­tijd of ziekte kunnen ze niet (meer) naar de kerk gaan en blijven dan stilletjes thuis. Als ze dan niet omringd zijn door een net­werk vanuit de kerk (zoals een koor of een vrien­den­groep bij de catechese of de koffie), dreigen deze mensen onder de radar te ver­dwij­nen. En dat is dus jammer.

De Kerk is de liefdes­ge­meen­schap van de Heer en heeft daarom de taak om zorg te dragen voor deze mensen en hen niet uit het oog te verliezen. Ieder van ons mag zijn als die vrien­den die een gat in het dak maken om daardoor hun vriend bij Jezus te brengen om hem te laten genezen. Mis­schien is er iemand in de buurt die niet meer zelf naar de Heilige Mis kan gaan maar welk heel dank­baar is als hij met iemand kan meerij­den naar de kerk.

Een pyx - Een vaak prachtig versierd doosje waarin de Heilige Communie wordt vervoerd

Als dat niet kan, is het van belang dat de pries­ters op de hoogte wor­den gebracht (nee, ze weten heus niet alles). Mis­schien kennen zij iemand waar­mee de zieke of oudere kan meerij­den.

Als het niet kan, is er de moge­lijk­heid dat de pries­ter of diaken de Heilige Communie naar de zieke of oudere brengt. In de lezingen in de paas­tijd horen we hoe de Verrezen Jezus door de gesloten deuren in de kamer van zijn leer­lin­gen binnen­komt en dat zegt “Vrede zij u”. Op die manier wil de Heer ook in de huizen van onze zieke of oudere medepa­ro­chi­anen komen die niet meer zelf naar de Heilige Mis kunnen komen.

Heilige Communie voor de ster­ven­den

Nog be­lang­rijker is het voor de ster­ven­den. Wanneer het einde van ons leven nadert en we op ons zwakst zijn, hebben we eens te meer de genade van God nodig. In het stervensuur probeert de duivel nog het meest om de mens naar de ver­keerde kant over te halen door hem te vervullen met pijn, angst en wanhoop. In dit be­lang­rijk­ste moment van ons leven hebben we de kracht van de Eucha­ris­ti­sche Jezus meer dan ooit nodig. Het ont­van­gen van de laatste sacra­menten - biecht, zie­ken­zal­ving en de Heilige Communie - in ons stervensuur is de beste garantie om een zalige dood te kunnen sterven.

Is dat geen te grote belas­ting?

De zoon van de weduwe stelde de vraag of het geen te grote belas­ting voor mij zou zijn om zijn moe­der de Heilige Communie te brengen. Het een­vou­dige ant­woord luidt dat we daar graag tijd voor maken. Daarvoor hebben we pries­ters in de pa­ro­chie. Om de Heer bij de mensen te brengen en de mensen bij de Heer te brengen.

Moet ik iets voor­be­rei­den?

Als het enigszins moge­lijk is kan men op de tafel een witte doek, een kruis­beeld en twee kaarsen plaatsen. Dat omwille van de eerbied. Het is immers God zelf die ons thuis bezoekt in de Heilige Communie. Het is ook een goede gewoonte dat de deur rond het af­ge­spro­ken tijdstip al op een kier staat zodat de pries­ter of diaken meteen kan binnen­ko­men. Be­lang­rijker is om ons ook gees­te­lijk voor te berei­den op het ont­van­gen van de Heilige Communie door stilte, gebed en gewetens­on­der­zoek.

Hoe gaat het in zijn werk?

De ritus voor de zieken­com­mu­nie is heel kort. Ze start met het kruis­te­ken en de schuldbelij­denis. Indien gewenst kan er ook gebiecht wor­den. Ver­vol­gens is er een korte schrift­le­zing met een toelich­ting waarna het Onze Vader wordt gebe­den. Na het Onze Vader volgt het “Zie het Lam Gods” zoals in de H. Mis waarna de gelo­vi­ge de Heilige Communie ont­vangt. De ritus besluit met een gebed en de zegen. Nadat de pries­ter ver­trok­ken is, blijft men nog een tijd bid­den in dankzeg­ging voor het ont­van­gen van de Heilige Communie.

Wat dan met de zon­dagsplicht?

Aller­eerst moet gezegd wor­den dat iedere katho­lie­ke gelo­vi­ge de plicht heeft om op iedere zon­dag en verplichte feest­dag de Heilige Mis per­soon­lijk bij te wonen. Dit kan niet ver­vangen wor­den door een gebeds­dienst of het kijken naar een tele­vi­sie-uitzen­ding van de Heilige Mis. Als er geen Heilige Mis in het eigen dorp is, dient men elders de Heilige Mis bij te wonen. Mis­schien kunnen een van de kin­de­ren, buren of medepa­ro­chi­anen u ook mee­ne­men met de auto. Als men van­wege ziekte, ouderdom of een andere erns­tige reden verhin­derd is om de Heilige Mis bij te wonen, vervalt de zon­dagsplicht. Men is immers niet gehou­den om het onmoge­lijke te doen. In dat geval is het wel be­lang­rijk om de zon­dag alsnog als dag des Heren te vieren door meer toeleg op het gebed. Zo kan men zich in de geest verbon­den weten met een uitzen­ding van de Heilige Mis op tele­vi­sie, de schrift­le­zingen van die zon­dag door­ne­men en meer tijd nemen voor het per­soon­lijke gebed.

Tot slot

Tot slot zou ik willen zeggen: “Durf te vragen!” Als u van­wege uw ge­zond­heid niet naar de kerk kunt komen, spreek dan een van de pries­ters aan en vraag dat hij de Heilige Communie thuis komt brengen. Of het nu is omdat u door ouderdom verzwakt bent, door ziekte bedle­gerig bent, her­stel­lend na het baren van een kind of om een andere goede reden de Heilige Mis op zon­dag niet kan bijwonen: vraag om de Heilige Communie thuis te brengen. De Heilige Communie is immers onze bron van gees­te­lij­ke sterkte temid­den van onze zwakte. We hebben de Heer nodig! We kunnen niet zon­der Hem.

+ kape­laan Quinten Kerckhofs