Sacrament van het huwelijk

“Daarom zal een man zijn vader en moeder verlaten...”

gepubliceerd: vrijdag, 31 mei 2024

Als ik vandaag iets moet schrijven over het huwe­lijk, dan zou ik na­tuur­lijk kunnen beginnen met de wijze teksten die de cate­chis­mus ons daarover aanbiedt. Maar u kunt dat boek ook gewoon zelf eens openslaan. Voor mij lijkt het nutti­ger, en trouwens ook een stuk ge­mak­ke­lijker, om onze eigen “wor­dingsge­schie­de­nis” te verhalen.

Veer­tig jaar getrouwd

Als u dit leest zijn we net veer­tig jaar getrouwd. Toen ik dat zei bij een van de doop­voor­be­rei­dings­bij­een­komsten liet één van de deel­ne­mers zich ont­val­len: “Veer­tig jaar, dat is lang!” En zo dacht ik er als jong­vol­was­se­ne ook over: Pffff, al die jaren met één persoon te leven, dat moet toch saai wor­den! En als ik nu terug kijk, vind ik dat het allemaal veel te snel gegaan is. Ik had overal beter bij stil moeten staan. Maar saai? In geen geval. Na­tuur­lijk, er zijn momenten, soms dagen, dat het niet van alle kanten spettert, maar ik ben er vast van overtuigd dat elke zoge­naamd “vrije flierefluiter” die dagen ook kent. Doet er eigen­lijk niet toe.

Geloof en huwe­lijk

Ere wie ere toe­komt; ik heb enorm veel te danken aan de vast­hou­dend­heid van mijn vrouw: “Trouwen, ook voor de Kerk, of niks!” Dat was haar devies en dat heeft mij niet alleen een gelukkig huwe­lijk opgeleverd, maar tege­lijker­tijd iets nog veel be­lang­rijkers: overtuigd geloof in God (of waar­schijn­lijk is het eerste de con­se­quentie van het tweede). Geen mens, ook je liefste vrouw niet, kan zich meten met God. Maar zo simpel was dat trouwen, en zeker trouwen voor de Kerk, voor mij nog niet. Ik was wel katho­liek opgevoed maar echt geloven deed ik niet. In tegen­deel: “God kan niet bestaan, want als ik God was, goed en almach­tig, dan zou ik de wereld beter gemaakt hebben.” Inmiddels ben ik na­tuur­lijk van dat hoog­moe­dige stand­punt genezen.

De zoek­tocht naar geloof

Afijn, ik wilde niet in de Kerk gaan staan huichelen van “Ik geloof in God de Almach­tige Vader...” terwijl dat helemaal niet waar was. Maar ja “alles of niks, hé?” dus ik had daar een weg te gaan. En die ben ik ook gegaan. Te beginnen met mijn vrouw heb ik ie­der­een aangek­lampt die mij iets van die God kon ver­tellen. En ik begon in te zien dat er heel wat meer zinnigs te zeggen is over God dan des­tijds mijn moe­der kon. Zij riep, bij elke vraag die ik stelde, min of meer wanhopig uit dat het allemaal een mysterie is. Ook in rede­lijk­heid is er voor het geloof heel wat te zeggen, ook al moet ik mijn moe­der mee­ge­ven dat niemand van ons God in zijn zak heeft en dat Hij uit­ein­delijk toch een mysterie blijft.

Het schep­pings­ver­haal en de rol van man en vrouw

Met name bestu­dering van het Schep­pings­ver­haal, aan de hand van mensen die de He­breeuwse taal mach­tig waren, heeft enorme indruk op mij gemaakt. Het feit dat God man en vrouw geschapen heeft; gelijk­waar­dig maar ver­schil­lend, als aan­vul­ling op elkaar, licha­me­lijk en gees­te­lijk. Dat God juist de verschillen tussen man en vrouw gewild heeft en dat die niet opge­he­ven moeten wor­den maar doorleefd en alleen daardoor juist tot nieuwe creativi­teit kunnen komen. Want dat zag ik om me heen: stellen die niet meer kon­den leven met de verschillen en zei­den dat de liefde over was. “We passen niet toch niet bij elkaar.” “Nee, na­tuur­lijk niet”, leerde ik in het Schep­pings­ver­haal, “je bent als man en vrouw totaal ver­schil­lend. Doorleef deze crisis eens en zie wat er voor nieuwe moge­lijk­he­den opdoemen”.

Twijfels over het huwe­lijk

Tot dan toe was een gebrek aan geloof niet de enige reden om niet te willen trouwen. Ik had er nog veel meer. En je hoort die argu­menten te­gen­woor­dig ook weer. Ik wilde geen kin­de­ren op deze wereld zetten die zoveel oorlog voert, gif spuit, het milieu bederft etc. etc. Daar­naast had ik zo ook mijn grote beden­kingen bij mezelf als persoon. Ik werkte met alcohol- en drugs­ver­slaaf­den, ik kende ook zelf de effecten van deze stoffen en ik vroeg mij af of ik vroeg of laat, af­han­ke­lijk van grote tegen­slagen, niet een keer zelf van het padje zou raken. Dus als ik niet eens weet wie ik zelf ben en wat ik zelf met mijn leven aan moet, hoe kan ik dan iemand anders ‘eeuwig trouw’ beloven?

Belofte van trouw

Mijn zus, met wie ik gere­geld over het leven filosofeerde zei daarop: “Nee, je hebt geen garantie op hoe je leven zal verlopen, maar je kunt op enig moment toch wel beloven om zelf te doen wat in je vermogen ligt.” Dat was voor mij een soort be­vrij­ding. Want dat kon ik inder­daad wel; beloven dat ik alle moge­lijke moeite zou doen.

Terug­blik op het huwe­lijk

Eigen­lijk heb ik in ons huwe­lijk alles gekregen wat voor een mens van belang is: een levenslange zeker­heid van een lieve vrouw om het leven mee te delen en geloof in God die groter is dan onze armoeiige, angs­tige kijk op het leven. Oorlog en gifspuit, armoede en alle bedrei­gingen van de wereld blijven na­tuur­lijk bestaan, maar met God hebben zij geen van allen het laatste woord. Hij heeft het laatste woord. En in Christus hebben wij mogen leren wat dat betekent.

Diaken Pieter Raaijmakers