Sacrament van de Eerste H. Communie

De Eerste Heilige Communie is een vie­ring van de bron van ons leven. Jezus nam afscheid en koos op dat moment voor een manier om toch bij ons te kunnen zijn: de Eucha­ris­tie.

We luis­te­ren dan naar woor­den uit de bijbel; het zijn woor­den met een altijd actuele bete­ke­nis. Aan­slui­tend is er het grote gebed tot God aan het altaar en de pries­ter ‘handelt’ als Jezus toen. Het maakt dat brood en wijn opnieuw kunnen wor­den wat we niet zien maar ervaren en geloven: Jezus Christus zelf, Zijn Lichaam en Bloed. Zo wil Hij ook in onze dagen hier bij ons aanwe­zig zijn.

Dat is wat we onze eerste com­mu­ni­can­ten willen leren en laten delen Dat doen we samen met u, als ouders.

Sinds enkele jaren hebben we in onze pa­ro­chie de zoge­naamde doorlopende catechese o.a. als voor­be­rei­ding op de Sacra­menten. Kin­de­ren en hun ouders doen daaraan mee tot men gezame­lijk (pastoor, ouders en het be­tref­fen­de kind) tot de con­clu­sie komt dat het kind ervoor klaar is om het Sacra­ment te ont­van­gen. Voor wat betreft de 1ste H. Communie kan dat het hele jaar door op een van de zon­da­gen in de reguliere H. Mis. Er is dus geen exclusieve 1ste H. Communie­vie­ring waaraan een hele groep kin­de­ren deelneemt maar een gewone H. Mis waarin uiter­aard wel wat extra aan­dacht is voor het be­tref­fen­de kind. Voor het H. Vormsel geldt wel dat het op een bepaalde datum wordt toege­diend, want daarvoor moet de bis­schop of een gedele­geerde komen.

Starten met deelname kan om de 14 dagen. Men komt naar de H. Mis in de Grote Kerk (10.00 uur) en sluit ver­vol­gens aan bij de pa­ro­chie­ca­te­che­se in het pa­ro­chie-centrum. De data staan in de agenda onder "actueel" elders op deze site.