Zondag 18 juni - 10.00 uur - Grote Kerk Oss

gepubliceerd: vrijdag, 14 april 2023
(foto: Jan Janssen)
Jubileumfeest Sint Sebastiaan Gilde Oss

Het gilde viert in 2023 zijn gou­den jubileum. Het is dit jaar 25 jaar gele­den dat de heroprich­ting plaats vond van het aloude schutters­gilde. Op 20 januari 1998 wer­den in het toen­ma­lige gildehuis Restaurant ’t Putje de statuten gepasseerd en op 4 ok­to­ber vond in de Grote Kerk tij­dens een pontificale eucha­ris­tie­vie­ring met als hoofd­cele­brant Mgr. A. Hurkmans de offi­cië­le in­stal­la­tie van het gilde plaats.

De Heilig Hart van Jezus kerk aan de Krom­straat in Oss biedt gelegen­heid tot ge­loofs­be­lij­de­nis aan beide pa­ro­chies. Neder­landse en Poolse diensten wisselen elkaar af, maar toch ont­moe­ten we elkaar. Dit kan zijn in persoon, maar ook in Op zon­dag 18 juni aanstaande vindt het jubileum­feest plaats, dat begint met een eucha­ris­tie­vie­ring in de Grote Kerk, waarna op het gilde­ter­rein, Huizen­beemd­weg 11 in Oss een receptie wordt gehou­den.

Gilde­mis 23 april

Het gilde kent twee zoge­naamde Teer­da­gen of Patroon­da­gen, name­lijk die van Sint Sebastiaan (20 januari) en Sint Joris (23 april). Iedere feest­dag start met een eucha­ris­tie­vie­ring, de zoge­naamde ‘Gilde­mis’ in de kerk, en ver­vol­gens wordt een ge­za­men­lijke maal­tijd, het ‘Teermaal’, genut­tigd in het Gildehuis.

Feest­dag 29 januari

De feest­dag van Sint Sebastiaan is dit jaar op zon­dag 29 januari gevierd met een Gilde­mis in de Grote Kerk. Op zon­dag 23 april wordt de feest­dag van Sint Joris gevierd. Vanaf 10.00 uur vindt een eucha­ris­tieve­ring plaats in de Grote Kerk waarbij het nieuwe vaandel wordt inge­ze­gend en de nieuwe Gildeko­ning en nieuwe gildele­den wor­den geïnstalleerd.

Konings­schie­ten

Het konings­schie­ten vindt plaats op zon­dag 16 april op het gilde­ter­rein. Het Sint Sebastiaan Gilde, het schutters­gilde van de stad Oss, is een gezellige, sportieve en betrokken vereni­ging van en­thou­siaste mensen.

Getekend Hans Pennings