Torenbeklimmingen Grote Kerk weer van start

gepubliceerd: woensdag, 15 mei 2024
Torenbeklimmingen Grote Kerk weer van start
(foto: Wim Koopman)

Nu de temperaturen aangenamer wor­den, hebben de “Vrien­den van de Grote Kerk” de toren­beklim­mingen weer opgestart. “Vrien­den van de Grote Kerk” is een groep sym­pa­thi­san­ten van de monu­mentale kerk. De groep is des­tijds opgericht door de voor­ma­lige stadsgidsen Gerrit Eijsvogels en de onlangs overle­den Jan Ulijn.

Het gezel­schap telt 16 leden, die behalve de torenbeklim­mingen ook rond­lei­dingen in de kerk ver­zorgen, het opbouwen van de kerst­stal en op de lan­de­lijke Open Monu­menten­da­gen bezoekers gastvrij ont­van­gen voor een bezoek aan de kerk uit 1859 en de 58 meter hoge toren.

De torenbeklim­mingen zijn bedoeld voor groepen tussen de 8 en 15 personen en kosten € 3,- p.p. Met de opbrengst van de beklim­mingen hebben “De Vrien­den” nieuwe kazuifels en mis­die­naarstogen kunnen aanschaffen. Verder hebben zij het moge­lijk gemaakt dat de Maria-kerkklok ook van onder de toren hand­ma­tig kan wor­den geluid. Het volgende doel is het herstel van de gods­lamp.

Aanmel­dingen voor de torenbeklim­mingen o.l.v. een gids kunnen wor­den gedaan per e-mail:

Deze vin­den plaats op de volgende zater­da­gen telkens om 13.00 uur:

• zater­dag 27 april
  • zater­dag 11 mei
  • zater­dag 25 mei
  • zater­dag 8 juni

Op afspraak zijn ook andere tij­den en data moge­lijk.

(foto­se­rie door JJ)

Fotoserie

Klik op een foto voor een uitvergroting.