Sacramentsprocessie

Zondag 2 juni - 10.00 uur - Grote Kerk Oss

gepubliceerd: vrijdag, 24 mei 2024
De processie in 2022

Op zon­dag 2 juni, op het hoog­feest van Sacra­ments­dag, wordt na de H.Mis van 10.00 uur een be­schei­den Sacra­ments­pro­ces­sie gehou­den rond de Grote Kerk. Alle pa­ro­chi­anen zijn van harte uit­ge­no­digd om deze traditie voort te zetten.

Sacra­ments­dag

De Katho­lie­ke Kerk viert Sacra­ments­dag op de tweede don­der­dag na Pink­ste­ren. Het is een gods­diens­tige plech­tig­heid waarbij gelo­vi­gen open­baar hun geloof ritueel belij­den. Sacra­ments­dag werd in de der­tien­de eeuw door de paus inge­steld op verzoek van Juliana van Cornillon uit Luik. Zij wilde daar­mee de ver­ering voor het Heilig Sacra­ment - de aanwe­zig­heid van Christus in een hostie, een stuk brood - extra kracht bij zetten. Deze pro­ces­sie werd in de kerk maar ook wel in de tuin van de kerk of een klooster gehou­den. Veel jon­ge­ren hebben er waar­schijn­lijk nog nooit van gehoord.

Pro­ces­sie

Sacra­ments­dag met pro­ces­sie, niet alleen een oud gebruik, maar een gelegen­heid om ons geloof in de eeuwig­heid van Christus in de Eucha­ris­tie te belij­den en te vieren. Een mooi en zin­vol gebruik wat hope­lijk in onze pa­ro­chie een nieuwe traditie mag wor­den.