Op weg met de Kruisweg

gepubliceerd: dinsdag, 15 november 2022

Niet alleen is het Kruis weg, maar ook de Kruis­weg. Dit klink cryp­tisch, maar toch het is logisch. Enkele jaren terug werd bekend dat de Heilige Geest­kerk aan de Berghemseweg in Oss, in de volksmond Vissers­kerk genoemd, zijn kerkdeuren zou sluiten. Zowel de Wilibrordus Pa­ro­chie als de Poolse pa­ro­chie, De God­de­lijke Barm­har­tig­heid, gingen op zoek naar een andere tempel voor hun vie­rin­gen.

Terwijl wij als Poolse pa­ro­chie al enkele jaren kerken in de Heilig Hart­kerk aan de Krom­straat in Oss en de Vissers­kerk offi­cieel ont­hei­ligd is, vroeg de pastoor begin dit jaar om onze krachten om alle waarde­volle reli­gi­euze attributen over te huizen naar het pa­ro­chie­cen­trum bij de Grote Kerk. Vol beleid hebben wij de pracht­stukken met fluwelen hand­schoentjes over­ge­bracht, waar ze wachten op een nieuwe bestem­ming.

Een van de attributen is de handgemaakte houten Kruis­weg die op de muren rondom in de kerk hing. Aangezien alle kerken binnen de pa­ro­chie al voor­zien zijn van een eigen Kruis­weg vroegen wij de pastoor of de Wil­li­brordus Pa­ro­chie de Kruis­weg zou willen schenken aan een pa­ro­chie in Polen. In het Noordwesten van Polen, niet ver van de Duitse grens en net onder de rook van de haven­stad Szczecin ligt de ge­meen­te Pyrzyce. In een dorp binnen deze ge­meen­te, genaamd Obromino, staat een prach­tige kerk zon­der Kruis­weg. Tenminste, niet lang meer, want... na zorg­vul­dig transport is de Kruis­weg uit de Vissers­kerk inmiddels in Polen aange­ko­men. Hier wordt deze, daar waar nodig en door de jaren heen bescha­digd geraakt, gerestaureerd. Ook wor­den de Neder­landse teksten ver­vangen door de Poolse.

Namens zowel de Poolse pa­ro­chie in Oss alsmede de Poolse pa­ro­chie in Polen danken wij de Wil­li­brordus Pa­ro­chie zeer harte­lijk voor deze prach­tige gift, die bin­nen­kort eer­vol zijn plaats gaat krijgen aan de kerkmuren! Op de foto’s kun je zien hoe deze zorg­vul­dig verpakt zijn en in ont­vangst geno­men. Even­eens een foto van de kerk waar de Kruis­weg komt te hangen.

Stef Koning