Nieuwe start catechese

Eerste H. Communie en H. Vormsel

gepubliceerd: donderdag, 14 juli 2022

Onze wereld, die vandaag op allerlei gebied zo onrus­tig is, doet velen de vraag stellen of er eigen­lijk nog wel een rich­ting is, een basis om op te ver­trouwen. Wat geef je je kin­de­ren mee? Onze cultuur is gedurende vele eeuwen opge­bouwd op het joods-chris­te­lijke gedachten­goed; dat er een God is die met ons begaan is.

Hoewel het er op lijkt dat we vandaag alles opnieuw gaan uitvin­den is dat na­tuur­lijk helemaal niet nodig. Voor velen is het katho­lie­ke geloof echter onder een dikke laag stof terecht geko­men. Het werd zo van­zelf­spre­kend, dat het tenslotte nietszeggend bleek te zijn. Het ging lijken op een stelsel van gebo­den en verbo­den, opgelegd door een vreemde God waar­mee de meeste mensen helemaal geen per­soon­lijke band had­den. Zo werd sinds de 60-er jaren mèt het bad­wa­ter het kind weggegooid. Doodzonde, want er is geen groter Licht­punt in deze wereld dan Christus! Maar je moet Hem wel leren kennen.

Nieuwe kansen!

U helpen om Hem (opnieuw) te leren kennen, dat is wat we willen doen met ons project van doorlopende catechese. Aller­eerst willen we met uw kin­de­ren (in eigen leef­tijds­groepen) en met u onderweg gaan om aan de hand van geschikte les­ma­te­rialen en gesprekken de “grond rond Kerk en geloof omspitten”. Nieuwe, frisse inzichten verschaffen en u laten ont­dek­ken dat geloven helemaal zo gek nog niet is. (Eigen­lijk hebt u geen keuze want iedere mens gelooft iets. Maar wat?)

Kom kijken!

We kunnen daar na­tuur­lijk nog veel meer over schrijven maar veel beter werkt het als u gewoon mee komt doen. Niet per sé als aan­ge­slo­ten deel­ne­mer, maar gewoon ook als nieuws­gie­rige. Want daar­mee begint het toch; dat u op zoek gaat naar iets nieuws. Het is ook een van de beloften van Jezus zelf; “Wie zoekt zal vin­den, voor wie klopt zal wor­den open gedaan”.

Hoe gaat dat dan?

Op de eerste plaats bie­den wij u volle­dig vrij­blij­vend een per­soon­lijk gesprek aan. Drie pries­ters en een diaken staan voor u klaar om al uw vragen te beant­woor­den. Daar­naast hebben we dus het project doorlopende catechese. Op zon­dag om de week, komen we samen in de mis van 10.00 uur in de M.O.O.-kerk (Grote Kerk in Oss) om daarna in ons pa­ro­chie­cen­trum een uurtje catechese te volgen. Gevolg van de catechese kan zijn dat uw zoon of dochter, of mis­schien uzelf, gedoopt wordt, de Eerste Heilige Communie ont­vangt, of het Heilig Vormsel. Met en door die Sacra­menten raakt u des te sterker verbon­den met Christus en Zijn Kerk.

Na de vakantie, op 11 sep­tem­ber, aan­slui­tend aan de H. Mis van 10.00 uur dus, maken we een nieuwe start met de catechese. Terwijl de kin­de­ren die al lan­ger komen, hun weg gaan, zullen de nieuwe mensen (ouders en kin­de­ren) apart ont­van­gen wor­den in een in­for­ma­tieve bij­een­komst.

Aanmel­den

Aanmel­den kan via catechese@pa­ro­chiewil­li­brordus.nl