Processie op Sacramentsdag

gepubliceerd: maandag, 20 juni 2022

Voor het eerst sinds jaren was er dit jaar op Sacra­ments­dag weer een pro­ces­sie met het Heilig Sacra­ment door de bin­nen­stad.

Pastoor Kerssemakers ging voor met de diaken, mis­die­naars en acolieten op deze mooie zonnige dag. Er waren veel pa­ro­chi­anen aanwe­zig maar ook het zang­koor, com­mu­ni­cantjes, vor­me­lin­gen met hun ouders en familie. Het was in­druk­wek­kend om te zien en te mogen meemaken. Al met al een mooie traditie die in de prach­tige pastorietuin werd af­ge­slo­ten met de plech­tige zegen door de pastoor.

Hier­on­der volgt de uitleg over Sacra­ments­dag en de Sacra­ments­pro­ces­sie.

Aller­hei­ligst Sacra­ment

Heilig Sacra­ments­dag, ook wel het Hoog­feest van het Aller­hei­ligst Sacra­ment genoemd, is een hoog­feest binnen de Katho­lie­ke Kerk dat valt op de tweede don­der­dag na Pink­ste­ren. Sacra­ments­dag, een gods­diens­tige plech­tig­heid waarbij gelo­vi­gen open­baar hun geloof ritueel belij­den. Sacra­ments­dag werd in de der­tien­de eeuw door de paus inge­steld op verzoek van Juliana van Cornillon uit Luik. Zij wilde daar­mee de ver­ering voor het Heilig Sacra­ment - de aanwe­zig­heid van Christus in een hostie, een stuk brood - extra kracht bij zetten. Deze pro­ces­sie werd in de kerk maar ook wel in de tuin van de kerk of een klooster gehou­den. Veel jon­ge­ren hebben er waar­schijn­lijk nog nooit van gehoord.

Pro­ces­sie

Sacra­ments­dag met pro­ces­sie, niet alleen een oud gebruik, maar een gelegen­heid om ons geloof in de eeuwig­heid van Christus in de Eucha­ris­tie te belij­den en te vieren. Een mooi en zin­vol gebruik wat hope­lijk in onze pa­ro­chie een nieuwe traditie mag wor­den.

Fotoserie

Klik op een foto voor een uitvergroting.